Petak, 26 Aprila, 2024

Od sada crna kutija i u automobilima

Najčitanije objave

Crna kutija, poznata kao EDR (Event Data Recorder), prisutna je u avionima već desetljećima, a od ljeta 2024. bit će obavezna i u svim novim automobilima. Ovaj sustav trajno bilježi podatke o vozilu, ali ih pohranjuje samo kada se pređe određeni prag aktivacije. Aktivacija se može dogoditi, na primjer, u slučaju nesreće koju detektiraju senzori ili kada kontrolna jedinica automobila signalizira neizbježan sudar. Snimke koje se bilježe su vrlo kratke: 5 sekundi prije i 300 milisekundi nakon nesreće. Postoje nekoliko faktira koji mogu pokrenuti snimanje, kao što su iznenadna promjena brzine veća od 8 km/h u samo 150 milisekundi, aktivacija zatezača sigurnosnih pojaseva, detonacija zračnih jastuka, aktivacija aktivnog poklopca motora (ako je vozilo opremljeno takvim sustavom) i stražnji sudar, kako piše Njemački autoklub (ADAC).

EDR obično čini dio upravljačkog modula zračnog jastuka, s obzirom na to da već prenosi informacije senzora ubrzanja. Podaci se pohranjuju isključivo lokalno u vozilu i nisu dostupni putem internetske veze. Podaci se mogu očitati putem sučelja ugrađene dijagnostike (OBD) ili putem upravljačke jedinice zračnog jastuka ako je OBD uništen u nesreći. Među podacima koji se bilježe nalaze se brzina vožnje, položaj papučice gasa, broj okretaja motora, aktivnost ABS-a i sustava kontrole stabilnosti, kao i kut upravljanja. U slučaju nesreće, evidentiraju se promjene u uzdužnoj i bočnoj brzini, status sigurnosnih pojaseva vozača i suvozača, upaljeno svjetlo upozorenja zračnih jastuka te vrijeme aktivacije zračnih jastuka.

Podaci iz EDR-a obično se čitaju na zahtjev sudaca ili državnih odvjetnika. Nakon toga, stručnjaci se angažiraju kako bi razjasnili okolnosti nesreće. U nekim slučajevima, vozač ne mora dati izričito dopuštenje za to, jer interes kaznenog progona može pretegnuti nad interesom zaštite osobnih podataka. To se može primijeniti, primjerice, kada je potrebno razjasniti okolnosti teške nesreće s ozbiljnim ozljedama ili smrtnim slučajevama. U takvim slučajevima, zaštita osobnih podataka može biti djelomično ograničena radi interesa pravosudnog procesa i pravde.

Važno je napomenuti da korištenje EDR-a ima svoje prednosti i koristi. Analiza podataka iz crne kutije omogućuje stručnjacima da bolje razumiju okolnosti nesreće, identificiraju uzroke i eventualno poboljšaju sigurnosne mjere u budućnosti. Također, može pomoći osiguravajućim društvima u utvrđivanju odgovornosti i obradi zahtjeva za naknadu štete.

Međutim, važno je naglasiti da se podaci iz EDR-a trebaju koristiti isključivo u svrhu koja je zakonski dopuštena, uz poštivanje privatnosti i zaštite osobnih podataka vozača. Transparentnost u prikupljanju, pohrani i korištenju tih podataka ključna je kako bi se osigurala pravna sigurnost i povjerenje vozača u ovu tehnologiju.

Uz stroge propise i sigurnosne mjere, primjena EDR-a u novim automobilima ima potencijal da unaprijedi sigurnost u prometu i olakša istraživanje nesreća. Ipak, važno je da se ta tehnologija koristi odgovorno i u skladu s zakonskim okvirom kako bi se zaštitila privatnost i osigurala pravednost u pravosudnom procesu.

Najnovije objave