Iako statistički podaci pokazuju da cijene prehrambenih proizvoda u Bosni i Hercegovini stagniraju ili su u blagom opadanju, sa zabilježenim padom od 0,2 posto prema posljednjim informacijama, realnost na policama trgovina pokazuje drugačiju sliku. Potrošači se i dalje suočavaju s neprihvatljivo visokim cijenama osnovnih namirnica, a maslac je jedan od najočitijih primjera – kilogram ovog proizvoda košta čak 35 KM, dok isti taj maslac u Njemačkoj košta upola manje, odnosno 14,50 KM.
Maslac, međutim, nije usamljen slučaj. Cijene osnovnih prehrambenih proizvoda, poput ulja, također su značajno više nego u susjednim zemljama. Na primjer, litar ulja u Hrvatskoj i Sloveniji košta 2,58 KM, dok je u Bosni i Hercegovini cijena viša – 2,70 KM. Ove razlike izazivaju zabrinutost među potrošačima, koji se s pravom pitaju zašto su cijene u zemlji toliko visoke u poređenju s drugim evropskim zemljama.
Percepcija potrošača i nedostatak kontrole
Admir Arnautović, predsjednik Udruženja potrošača Srednja Bosna, potvrđuje da su cijene prehrambenih proizvoda u BiH često veće nego u susjednim zemljama ili članicama Evropske unije. “Naša dijaspora, kao i prijatelji koji žive u tim zemljama, to često primjećuju, a jednostavnom pretragom na internetu možemo se uvjeriti da su maslac, kafa, čokolada i ulje uistinu jeftiniji u tim zemljama,” ističe Arnautović. On dodaje da ovakva situacija ukazuje na nedostatak adekvatne kontrole i da bi možda bilo potrebno pojačati inspekcijski nadzor.
S obzirom na trenutne okolnosti, mnogi građani smatraju da je projekt “Zaključavamo cijene” izgubio svoj prvobitni smisao. Iako je ova inicijativa, pokrenuta od strane Vlade FBiH i resornog ministarstva, imala za cilj stabilizaciju cijena u periodu njihovog naglog rasta, trenutna situacija pokazuje da su zaključane cijene ostale visoke, dok su drugi proizvodi, često kvalitetniji, po nižim cijenama dostupni na tržištu.
Potreba za novim pristupom
Arnautović naglašava da je potrebno preispitati postojeći model i pristupiti problemu na drugačiji način. “Iako su namjere Vlade FBiH i resornog ministarstva bile dobre, realnost je pokazala da trenutna inicijativa nije donijela željene rezultate,” navodi on. Potrebno je razviti novi model koji će bolje odgovarati trenutnim potrebama tržišta i potrošača.
Ograničena korist za potrošače
Prema podacima Federalnog ministarstva trgovine, akcija “Zaključavamo cijene” omogućila je potrošačima uštedu od 50 KM na korpi proizvoda tokom šest mjeseci. Treći krug ove akcije, koji je obuhvatio 50 proizvoda, uključujući prehrambene i higijenske artikle, u kojem je učestvovalo 21 trgovačko društvo sa 1.100 trgovina, možda nije dovoljno da odgovori na izazove s kojima se suočavaju potrošači.
Očigledno je da je vrijeme za preispitivanje postojećih politika i razvoj novih strategija koje će osigurati pravednije i održivije cijene prehrambenih proizvoda u Bosni i Hercegovini. Potrošači zaslužuju tržište koje će im omogućiti pristup osnovnim namirnicama po prihvatljivim cijenama, bez potrebe za dodatnim finansijskim opterećenjem.